W artykule przedstawiono analizę mechanizmów kształtowania cen w polskich firmach, opartą na badaniach prowadzonych przez NBP, oraz porównanie z wynikami projektu IPN ECB, obejmującego 9 krajów strefy euro. Analizowana próba polskich przedsiębiorstw to najczęściej firmy duże, w dobrej sytuacji ekonomicznej.
Wyniki badań pokazały, że przedsiębiorstwa wyznaczają swoje ceny najczęściej bezpośrednio na podstawie kosztów. Powszechna jest, podobnie jak w krajach strefy euro, strategia różnicowania cen. Sztywność cen w Polsce jest mniejsza niż w strefie euro, jednak stopniowo się zwiększa. Głównymi jej przyczynami są: obawa przed tym, że konkurenci firmy nie zmienią swoich cen oraz kontrakty zawarte z odbiorcami. Czynniki powodujące zmiany cen są podobne zarówno w polskich przedsiębiorstwach, jak i działających na rynkach UE. Są to przede wszystkim wzrost cen surowców oraz zmiany cen konkurencji.
Słowa kluczowe: kształtowanie cen, sztywność cen, częstotliwość zmian cen, badanie ankietowe
Zofia Jankiewicz, Danuta Kołodziejczyk - Mechanizmy kształtowania cen w przedsiębiorstwach polskich na tle zachowań firm ze strefy euro - plik pdf; (975 KB)