Michał Gradzewicz, Jan Hagemejer
Wpływ konkurencji oraz cyklu koniunkturalnego na zachowanie się marż monopolistycznych w gospodarce polskiej

Celem artykułu jest przedstawienie analizy wpływu stopnia konkurencji, zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej oraz cyklu koniunkturalnego na kształtowanie się marż monopolistycznych w polskiej gospodarce. Otrzymane wyniki wskazują na występowanie znacznych marż w wielu sektorach gospodarki polskiej. Zgodnie z przeprowadzonymi estymacjami poziom koncentracji rynków ma istotnie ujemny, a poziom penetracji importowej dodatni wpływ na poziom marż. W badanej próbie występuje ujemna zależność między marżami a cyklem makroekonomicznym, co wydaje się potwierdzać wnioski z wielu modeli teoretycznych. Wyniki wskazują również na istnienie dodatniej, ale mniej wyraźnej zależności między cyklem mierzonym na poziomie sektora a wysokością marż.

Słowa kluczowe: marże, analiza mikroekonomiczna, konkurencja, cykl koniunkturalny.

  Michał Gradzewicz, Jan Hagemejer, Wpływ konkurencji oraz cyklu koniunkturalnego na zachowanie się marż monopolistycznych w gospodarce polskiej - plik pdf; (342 KB)



Ta strona używa plików cookies, dzięki którym może działać lepiej.
Aby się dowiedzieć więcej o technologii cookies, proszę kliknąć tutaj: Polityka prywatności NBP »
Aby móc przeglądać zawartość, należy zaakceptować cookies z tej strony Akceptuję