Bankowość internetowa jest stosunkowo młodym pojęciem w świacie finansów. Pierwsze serwisy bankowości internetowej powstały w 1994 r. w Stanach Zjednoczonych, ale początki bankowości elektronicznej, z której wywodzi się bankowość internetowa, sięgają nawet lat siedemdziesiątych. W ostatniej dekadzie nastąpił ogromny rozwój internetowych kanałów dystrybucji. Fala nowych technologii dotarła również do Polski, ale dopiero w 1998 r. został uruchomiony pierwszy serwis bankowości internetowej. Bankowość elektroniczna jest szansą dla współczesnych banków. Obniża koszty po stronie klienta i banku, jest wygodna i umożliwia sprzedaż różnorodnych usług dodanych oraz działa przez całą dobę. Istnieje jednak wiele zagrożeń, które mogą wpłynąć na spowolnienie rozwoju tego typu usługi, a w niektórych przypadkach nawet spowodować zaprzestanie funkcjonowania pewnych produktów. Z rozwojem bankowości internetowej wiąże się dużo typów nadużyć, a ich liczba oraz złożoność techniczno-prawna rosną niewyobrażalnie. Szeroko pojęta bankowość internetowa, która obejmuje również transakcje w Internecie, karty płatnicze oraz przelewy transgraniczne, jest miejscem codziennych zmagań oszustów oraz instytucji, które ich ścigają. W artykule zaprezentowano szanse i zagrożenia związane z bankowością internetową oraz rozwój tego kanału komunikacji w wybranych krajach na świecie. Interesujące jest, że nie ma jednej recepty na sukces tego kanału komunikacji. W zależności od wielkości kraju, poziomu rozwoju oraz systemu bankowego usługi bankowości internetowej ewoluowały odmiennie. Zanotowano również spektakularne bankructwa niektórych pionierów bankowości internetowej na świecie, a liczne niebankowe instytucje, który podjęły tego rodzaju działalność, miały problemy prawne i ekonomiczne. Bankowość internetowa w Polsce znajduje się w fazie dynamicznego wzrostu i prawdopodobnie żadne zdarzenia nie zahamują tej tendencji. Powszechne wykorzystanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest wciąż niewykorzystaną szansą polskiej bankowości.
|