Jerzy Grygutis Teoretyczne podstawy funkcjonowania aliansów bankowo-ubezpieczeniowych oraz perspektywy ich rozwoju w Polsce
Artykuł nawiązuje do aktualnego i istotnego procesu zachodzącego wśród instytucji bankowych i ubezpieczeniowych w Polsce. Bancassurance staje się coraz częstszym zjawiskiem w Polsce i dlatego proces tworzenia grup bankowo-ubezpieczeniowych stał się aktualny i wymaga głębszej analizy. Krajowy rynek usług finansowych uległ bardzo dużym zmianom w ciągu ostatnich 10 lat. Konkurencja na nim jest coraz większa i wymusza to poszukiwanie alternatywnych strategicznych rozwiązań, pozwalających osiągnąć wymagany przez akcjonariuszy zwrot z zaangażowanego kapitału.
Współpraca między bankiem a ubezpieczycielem może odbywać się w różny sposób. Może opierać się na porozumieniu o wspólnym marketingu i dystrybucji, ale może też powstać grupa bankowo-ubezpieczeniowa z powiązaniami kapitałowymi między podmiotami, które ją tworzą. Poszczególne modele bancassurance cechują się różnym stopniem integracji działalności bankowej i ubezpieczeniowej, która zależy przede wszystkim od regulacji prawnych oraz wielu innych czynników ustalanych w drodze tworzenia strategii rozwoju.
W Polsce można obecnie wskazać kilka podmiotów o dużym zaawansowaniu w tworzeniu zintegrowanej oferty bankowo-ubezpieczeniowej. Proces ten nie jest jednolity w polskich warunkach i ze względu na nowość takich rozwiązań cechuje go tendencja do ostrożnego poszukiwania najbardziej efektywnego modelu aliansu bankowo-ubezpieczeniowego. Łączenie działalności bankowej i ubezpieczeniowej jest procesem skomplikowanym, możliwe są korzyści, jednak istnieje wiele zagrożeń, które mogą spowodować, że z ekonomicznego punktu widzenia bacassurance może nie być korzystnym rozwiązaniem.
Zawarta w artykule próba prognozy dalszego rozwoju bacassurance w Polsce wskazuje na podstawowe czynniki wpływające na ten proces, jak również na podmioty, które mogą osiągnąć największe postępy w tej dziedzinie.
Bancassurance jest długoterminową strategiczną inwestycją w nowy model obsługi banku i ubezpieczyciela - zarówno podmiotów gospodarczych, jak i osób fizycznych. Ze względu na nowość tego procesu w warunkach polskich tendencja ta wymaga analizy z punktu widzenia teorii i praktyki oraz określenia możliwych kierunków rozwoju w przyszłości.
|