Joanna Pietrzak Private banking - strategia koncentracji na wąskim segmencie rynkowym
Jednym z warunków przewagi konkurencyjnej banku jest wyraźnie zdefiniowana strategia rynkowa. Banki mają do wyboru trzy strategie ogólne:
- strategię przewagi kosztowej,
- strategię wyróżniającego produktu
- strategię koncentracji na określonym segmencie rynku.
Strategia przewagi kosztowej (cost leadership) może być z powodzeniem stosowana tylko przez największe banki. Strategia wyróżniającego produktu (product differentiation) jest rzadko stosowana w bankowości, z uwagi na trudność w nadaniu produktom finansowym cech indywidualnych. Z tego względu atrakcyjną możliwością poszukiwania przewagi konkurencyjnej jest strategia koncentracji na określonym segmencie rynkowym (focusing on a separated market segment).
Najbardziej atrakcyjnym segmentem rynkowym jest segment High Net Worth Individuals, którego liczebność jest określana na 7,2 mln osób. Są oni klientami najbardziej wyrafinowanej obsługi personalnej, określanej jako private banking. Rynek usług private banking jest opanowany przez dwa typy banków: tradycyjne banki prywatne oraz departamenty bankowości prywatnej dużych banków komercyjnych. Banki tradycyjne nastawione są na obsługę najzamożniejszych klientów "starego typu". Ich największym atutem jest historia, dyskrecja i prestiżowa klientela.
Nowoczesna bankowość prywatna koncentruje się na najnowszej warstwie bogatych klientów, czyli na przedsiębiorcach i inwestorach. Kładzie nacisk na specjalizację w dziedzinie inwestowania i zarządzania aktywami. Czołowe pozycje w dziedzinie nowoczesnego private banking zajmują duże banki globalne o dobrze rozwiniętych działach inwestycyjnych.
Konkurencja ze strony dużych banków komercyjnych, a także zmiany w oczekiwaniach segmentu zamożnych klientów wymuszają stopniowe zmiany w sposobie funkcjonowania tradycyjnych banków prywatnych.
|