Mirosława Kaczmarek Jak prowadzić segmentację klientów?
W procesie segmentacji rynku kluczowe znaczenie mają dwa elementy: kryteria segmentacji oraz metoda podziału klientów na segmenty. Banki dokonują najczęściej uproszczonej segmentacji klientów detalicznych, opartej na stosowaniu pojedynczych kryteriów. Wśród wykorzystywanych kryteriów segmentacji nadal podstawową rolę odgrywa dochód, mający bezpośredni związek z zaangażowaniem finansowym klientów w banku. Bogate bazy informacji o klientach, którymi dysponują banki - nie tylko o ich charakterystykach demograficznych i ekonomicznych, ale także aktywności w zakresie korzystania z usług bankowych, otwierają szerokie możliwości prowadzenia wielokryterialnej segmentacji rynku. Przydatnym narzędziem w tym zakresie są metody statystycznej analizy wielowymiarowej, a wśród nich należąca do metod analizy skupień - metoda Warda. W tekście zaprezentowano procedurę stosowania tej metody oraz empiryczny przykład segmentacji klientów detalicznych przeprowadzonej z jej zastosowaniem.
|