Joanna Pietrzak
Wielkość jako czynnik przewagi konkurencyjnej banku

W sektorze bankowych usług detalicznych coraz większego znaczenia nabiera wielkość banku, mierzona wielkością aktywów, wartością rynkową, udziałem w rynku konkretnych operacji oraz liczbą obsługiwanych klientów. Podstawowym argumentem, przemawiającym za koniecznością uzyskania pożądanej wielkości, jest wykorzystanie efektu skali i zakresu oraz uzyskanie synergii. Bardzo duże znaczenie ma też możliwość dostępu do nowych technologii informatycznych, umożliwiających zastosowanie innowacyjnych rozwiązań w zakresie prowadzenia operacji i obsługi klientów. Wielkość jest także czynnikiem warunkującym ekspansję międzynarodową i realizację strategii globalnej. Z tego względu strategie wielu banków nastawione są na osiąganie szybkiego wzrostu, prowadzącego do skokowego powiększania wielkości.

Najbardziej skuteczną metodą osiągania tego celu jest wzrost zewnętrzny, realizowany drogą aliansów strategicznych, fuzji i przejęć. W sektorze bankowym alianse strategiczne zawierane są najczęściej w celu intensyfikacji sprzedaży, wykorzystania nowych kanałów dystrybucji, wprowadzenia nowych produktów finansowych na rynek lub w celach promocyjnych. Transakcje M&A podyktowane są czterema rodzajami motywów. Są to: motywy operacyjne, motywy rynkowe i marketingowe, motywy finansowe oraz motywy osobiste. Fuzje i przejęcia prowadzą do znacznej konsolidacji kapitałowej sektora bankwego w skali narodowej, międzynarodowej i regionalnej. Proces konsolidacji występuje z dużą intensywnością w Europie, w wyniku czego powstają silne grupy bankowe o znaczeniu regionalnym (HVB Group, KBC), jak również banki globalne, mające siedzibę w Europie (HSBC, USB, ABN Amro, ING, Deutsche Bank).

Fuzje i przejęcia, chociaż stanowią najbardziej spektakularną i najszybszą formę wzrostu, są trudnym przedsięwzięciem i nie zawsze spełniają związane z nimi oczekiwania. Największym zagrożeniem w procesie skokowego powiększania wielkości są różnice kultur organizacyjnych, problem przywództwa oraz brak konsekwencji w realizacji określonej strategii rynkowej. Nie ulega jednak wątpliwości, że wielkość jest jednym z kluczowych warunków osiągania przewagi konkurencyjnej na rynku bankowych usług detalicznych. Stawia to banki wobec przymusowego wyboru: get bigger or get out (wzrost albo zniknięcie z rynku).

Ta strona używa plików cookies, dzięki którym może działać lepiej.
Aby się dowiedzieć więcej o technologii cookies, proszę kliknąć tutaj: Polityka prywatności NBP »
Aby móc przeglądać zawartość, należy zaakceptować cookies z tej strony Akceptuję