Kamilla Marchewka
Cele i niezależność polityki zarządzania długiem publicznym doświadczenia wybranych krajów

Historyczne doświadczenia państw, dotyczące problemu wysokiego zadłużenia oraz wysokich deficytów budżetowych, spowodowały, iż wiele krajów przeprowadziło i nadal przeprowadza reformy w polityce zarządzania długiem publicznym. Szczególną wagę przywiązują do tego obszaru działania kraje, należące do Unii Gospodarczej i Walutowej. W wyniku integracji polityki pieniężnej, walutowej oraz rynku, a także konieczności corocznego spełniania założonych kryteriów fiskalnych stają one obecnie przed dużo trudniejszymi zadaniami, zwłaszcza że poziom zadłużenia niektórych z nich znacznie odbiega od średniej unijnej.

W artykule autorka zwraca uwagę na dwa zagadnienia, mające kluczowy wpływ na formułowanie całej polityki zarządzania długiem rządowym, czyli na jej cele oraz zakres niezależności, który spotyka się w rozwiązaniach przyjętych w wybranych krajach.

Z analizy przedstawionych zagadnień wynika, że istnieje tendencja do formułowania przejrzystych i wiarygodnych celów działania z dużym wyważeniem kosztów i ryzyka obsługi długu oraz pozycji, jaką dany kraj pragnie zajmować na rynku. Zwraca się również uwagę na zwiększenie znaczenia niezależności (szczególnie operacyjnej i instytucjonalnej) polityki zarządzania długiem publicznym, szczególnie od bezpośredniego i odgórnego wpływu polityki monetarnej i fiskalnej. Te działania szczególnie nasilają się w ostatnich czasach, promując z kolei wysoki poziom współdziałania między powyższymi politykami. Wydaje się zatem, że poruszona problematyka ma obecnie duże znaczenie dla polityki makroekonomicznej wielu państw.

Ta strona używa plików cookies, dzięki którym może działać lepiej.
Aby się dowiedzieć więcej o technologii cookies, proszę kliknąć tutaj: Polityka prywatności NBP »
Aby móc przeglądać zawartość, należy zaakceptować cookies z tej strony Akceptuję