Kamilla Marchewka Cele i niezależność polityki zarządzania długiem publicznym doświadczenia wybranych krajów
Historyczne doświadczenia państw, dotyczące problemu wysokiego zadłużenia oraz wysokich deficytów budżetowych, spowodowały, iż wiele krajów przeprowadziło i nadal przeprowadza reformy w polityce zarządzania długiem publicznym. Szczególną wagę przywiązują do tego obszaru działania kraje, należące do Unii Gospodarczej i Walutowej. W wyniku integracji polityki pieniężnej, walutowej oraz rynku, a także konieczności corocznego spełniania założonych kryteriów fiskalnych stają one obecnie przed dużo trudniejszymi zadaniami, zwłaszcza że poziom zadłużenia niektórych z nich znacznie odbiega od średniej unijnej.
W artykule autorka zwraca uwagę na dwa zagadnienia, mające kluczowy wpływ na formułowanie całej polityki zarządzania długiem rządowym, czyli na jej cele oraz zakres niezależności, który spotyka się w rozwiązaniach przyjętych w wybranych krajach.
Z analizy przedstawionych zagadnień wynika, że istnieje tendencja do formułowania przejrzystych i wiarygodnych celów działania z dużym wyważeniem kosztów i ryzyka obsługi długu oraz pozycji, jaką dany kraj pragnie zajmować na rynku. Zwraca się również uwagę na zwiększenie znaczenia niezależności (szczególnie operacyjnej i instytucjonalnej) polityki zarządzania długiem publicznym, szczególnie od bezpośredniego i odgórnego wpływu polityki monetarnej i fiskalnej. Te działania szczególnie nasilają się w ostatnich czasach, promując z kolei wysoki poziom współdziałania między powyższymi politykami. Wydaje się zatem, że poruszona problematyka ma obecnie duże znaczenie dla polityki makroekonomicznej wielu państw.
|