Grażyna Rytelewska
Kierunki rozwoju bankowości detalicznej w Polsce

Kierunki rozwoju bankowości detalicznej zależą od zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych oraz od wzrostu udziału banków w rynku finansowym. Przedstawione zmiany w dochodach gospodarstw domowych, uwzględniające perspektywy wzrostu dochodów, ich zróżnicowanie, zmiany w strukturze gospodarstw domowych, będą korzystne dla rozwoju bankowości detalicznej. Prognozowane obniżenie opodatkowania dochodów, mające wpływ na wzrost skłonności do oszczędzania, może częściowo zostać zniwelowane poprzez wprowadzenie podatku od dochodów z lokat na kontach bankowych i inwestycyjnych. Prowadzona polityka pieniężna powinna natomiast sprzyjać zarówno wzrostowi skłonności do oszczędzania, jak i konsumpcji (finansowanej z kredytu). Trendy zmian struktury majątku gospodarstw domowych, wskazujące na mniejszy udział w rynku depozytowym, wzrost zadłużenia kredytowego (ciągle niższego niż w rozwiniętych gospodarkach rynkowych), funkcjonowanie nowego systemu emerytalnego, będą stwarzały przesłanki rozwoju bankowości detalicznej. Wybór właściwej strategii produktowej gwarantuje zwiększenie konkurencyjności i dochodowości bankowości detalicznej. Wykorzystanie konta osobistego do aktywizacji sprzedaży pakietu usług bankowych, właściwa segmentacja klientów oraz utworzenie systemu zarządzania relacjami z klientami przy wykorzystaniu programów komputerowych to właściwy kierunek rozwoju bankowości detalicznej. Ponadto, istnieje konieczność zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony interesów klientów banków (podobnie jak w krajach UE) w dziedzinie lokowania wolnych funduszy, kredytowania oraz usług z zakresu obrotu płatniczego (karty płatnicze, elektroniczne portmonetki, płatności elektroniczne).

Warunkiem rozwoju bankowości detalicznej jest wprowadzanie na rynek produktów nowoczesnych, co nie jest możliwe bez zastosowania electronic commerce, tj. urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych. W Polsce, w porównaniu z Francją, Niemcami i USA rozwój telekomunikacji jest znacznie opóźniony i może być barierą rozwoju usług bankowych.

Ta strona używa plików cookies, dzięki którym może działać lepiej.
Aby się dowiedzieć więcej o technologii cookies, proszę kliknąć tutaj: Polityka prywatności NBP »
Aby móc przeglądać zawartość, należy zaakceptować cookies z tej strony Akceptuję