Elżbieta Czarny, Agnieszka Rusinowska Handel wewnątrzgałęziowy a oligopol Cournota
W artykule autorki analizą wymiany identycznego produktu wytwarzanego w dwóch krajach. Przed podjęciem handlu produkcja badanego dobra jest w obu państwach zmonopolizowana, po otwarciu gospodarek dochodzi zaś do powstania międzynarodowego duopolu Cournota. Artykuł nawiązuje do modeli Brandera (1981) oraz Brandera i Krugmana (1983). Wykorzystując wspomniane modele, autorki badają zmiany dobrobytu społecznego (rozumianego jako suma zysków producenta z badanej branży oraz korzyści konsumentów mierzonych ich nadwyżką) następujące po podjęciu wymiany. Analizują również zmiany wielkości zysków firmy, która wchodzi na rynek zagraniczny, oraz takiej, która z tej możliwości rezygnuje. Wyjaśniamy, dlaczego po otwarciu gospodarki każda firma woli wejść na obcy rynek niż produkować wyłącznie na potrzeby rodzimych odbiorców. Pokazujemy, że w założonych warunkach międzynarodowa wymiana identycznych produktów jest zawsze opłacalna, jeśli wejście na obcy rynek nie wymaga poniesienia dodatkowych kosztów. Dowodzimy, że w obliczu niezerowych kosztów transakcyjnych wymiana może zmniejszać dobrobyt społeczny.
|