Dorota Czykier-Wierzba
Wpływ modyfikacji polityki strukturalnej na wydatki z budżetu Unii Europejskiej w latach 2000-2006 i wnioski dla Polski

W związku z planowanym rozszerzeniem Unii Europejskiej zreformowana została polityka rolna i strukturalna. W wyniku reformy ograniczona została od 2000 r. liczba priorytetowych celów polityki strukturalnej (z 6 do 3) oraz programów wspólnotowych (z 16 do 4).

W konsekwencji reforma wywarła również wpływ na poziom wydatków z budżetu Unii. W przygotowanym na lata 2000-2006 budżecie wydatki podzielono na dwie części. Odrębnie ujęto w nim środki przeznaczone na prowadzenie polityki rolnej i strukturalnej w obecnych krajach członkowskich. Niezależnie od tego w budżecie UE wyodrębniono środki przeznaczone na wsparcie dla krajów kandydujących do Wspólnoty i to zarówno w okresie przedczłonkowskim, jak i po uzyskaniu członkostwa. Pomoc w okresie przedczłonkowskim będzie realizowana w ramach trzech programów: PHARE, ISPA i SAPARD.

Wiele wskazuje jednak na to, że efektywne wykorzystanie środków pomocowych przyznanych Polsce przez UE może, z wielu względów, okazać się niezmiernie trudne.

Ta strona używa plików cookies, dzięki którym może działać lepiej.
Aby się dowiedzieć więcej o technologii cookies, proszę kliknąć tutaj: Polityka prywatności NBP »
Aby móc przeglądać zawartość, należy zaakceptować cookies z tej strony Akceptuję