Dorota Korenik Potrzeby samorządu terytorialnego i jego oczekiwania wobec banków
Celem artykułu jest zaznajomienie czytelników z kręgów bankowych, w szczególności osób opracowujących strategię pozyskiwania jednostek samorządu terytorialnego jako klientów bankowych, z ich potrzebami i oczekiwaniami wobec banków macierzystych (tj. banków - stałych partnerów). Zidentyfikowanie i zrozumienie owych potrzeb i oczekiwań jest zasadniczą przesłanką kształtowania długotrwałej współpracy.
Na wstępie artykułu autorka odpowiada na pytanie, dlaczego banki starają się konkurować o samorząd terytorialny jako o klienta. Następnie prezentowany jest współczesny wzorzec banku - partnera samorządu terytorialnego. Określono role, jakie bank powinien spełniać wobec klienta samorządowego, oraz pokrótce scharakteryzowano sposoby realizacji tych ról. Tę część artykułu opracowano na podstawie doświadczeń autorki w zakresie kształtowania pożądanego wizerunku banku w oczach samorządu terytorialnego, pozyskanych w praktyce bankowej.
W dalszym ciągu opracowania przedstawiono trzy opcje wyboru stałego partnera bankowego przez samorząd terytorialny, tj.:
- powołanie przez samorząd terytorialny, ich związek bądź grupę, własnego banku komunalnego,
- przejęcie banku komercyjnego albo części jego udziałów,
- pozyskanie banku nie będącego własnością ani współwłasnością samorządu, postrzegającego jednostki samorządu terytorialnego jako tzw. klientów strategicznych.
Pokazano też wady i zalety poszczególnych opcji strategicznych z punktu widzenia samorządu terytorialnego. Okazuje się, że często jedynym realnym rozwiązaniem jest przyjęcie opcji trzeciej. W związku z tym przedstawiono politykę samorządu i jego oczekiwania wobec współpracującego z nim banku. Autorka zastrzega przy tym, że aby faktyczna współpraca była owocna i długotrwała, bank komercyjny powinien poznać dokładnie zasady gospodarki finansowej, a także specyfikę funkcjonowania poszczególnych rodzajów samorządu terytorialnego: województwa samorządowego, powiatu i gminy.
|