Jerzy Świderski Zarządzanie bankiem przez wartość
Podstawowym czynnikiem, określającym wartość rynkową banku bez względu na formę własności, jest wielkość strumienia dochodów dla akcjonariuszy (udziałowców) banku uzyskiwana w długim okresie działalności.
Za wykorzystaniem wartości rynkowej jako kryterium oceny działalności przemawiają następujące argumenty:
- wartość rynkowa jest najlepszym miernikiem wyników uzyskiwanych w długim okresie działalności,
- właściciele banku (akjonariusze, udziałowcy) są żywo zainteresowani pomnażaniem swoich kapitałów,
- banki, które nie mają dobrych wyników finansowych są skazane na odpływ kapitału do konkurencji.
Istotą zarządzania przez wartość jest optymalizacja decyzji na każdym szczeblu w banku. Tradycyjny proces decyzyjny, w którym dominują działania narzucone i kontrolowane z góry nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Obecnie coraz większego znaczenia nabiera umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji przez kadrę kierowniczą niższego szczebla zwłaszcza w oddziałach banku, w czym wykorzystuje się mierniki oparte na wartości.
Najważniejsze jest ukierunkowanie działań kadry kierowniczej i poszczególnych pracowników na kluczowych czynnikach, kształtujących wartość banku. W ocenie wyników działalności banku i jego jednostek organizacyjnych szczególną uwagę należy zwrócić na zadania finansowe, pomiar efektywności oraz system wynagrodzenia, motywujący do tworzenia wartości.
Kreowanie wartości rynkowej banku wymaga przede wszystkim zmiany świadomości i postaw akcjonariuszy, potencjalnych inwestorów, klientów i kadry zarządzającej banków.
W procesie zarządzania bankiem konieczna jest reorientacja od rejestracji zdarzeń i wyników działalności do aktywnego uczestnictwa w kształtowaniu wartości.
W strategii działalności poszczególnych banków formułowane są różne cele i zadania. Za najbardziej ogólny cel działania banku uważa się jego przetrwanie i rozwój. Przetrwanie jest warunkiem podstawowym, od którego zależy realizacja innych zadań. Realizacja strategii przetrwania, nie nastawiona na rozwój, w warunkach konkurencji i zmieniającego się otoczenia w ostatecznym rezultacie powoduje zamieranie banku i spadek jego wartości rynkowej. Bank, jeśli chce przetrwać, musi realizować strategię rozwoju.
|